Sunday, October 9, 2022

— Ще ви разкажа, как за пръв път разбрах значението на думата «фашист» тук, в Германия… Искате ли?

— — Ще ви разкажа, как за пръв път разбрах значението на думата «фашист» тук, в Германия… Искате ли??   

Ойген запуши и каза: — Защо не, разкажете…   

— Това беше през тридесет и втора, още преди Хитлер да стане канцлер…    

Пристигнах в Шарлотенбург, тесни улички, трябваше да обърна; около пивницата стояха две коли; около тях тълпа хора в кафява форма, те обсъждаха речта на Гьобелс, смееха се, спориха, напълно, изглеждаше, нормални членове на СА. Аз поитах, няма ли сред тях шофьори, за да преместят своите коли напред, малко да ми освободят място. Не, отговориха ми, няма шофьори… 

Кривих се пет минути, развъртайки «опела», докато, накрая някак се оправих, а кафявите през цялото време мълчешката наблюдаваха, а после попитаха къде така ловко съм се изучил на изкуството на пропълзяване с кола през полоса с препятствия…

 Когато, паркирал, излязох, двама от кафявите от тези, които ми се смееха, се приветстваха с възгласа «Хайл Хитлер!», седнаха в тези злочастни автомобили и отпътуваха в разни посоки…

 Когато се харесва да се гледа на страданията — или даже просто на неудобствата на друг човек — ето това и е фашизъм…

Юлиан Семёнов. «Заповядано да оцелееш»

Telegram
КатяВаляДНР

 

Киев днес…


No comments:

Post a Comment

Коментарът ви ще бъде модериран и след това включен към блога. Възможно е публикуването му да се забави по тази причина, за което моля да ме извините.