От американските сериали всеки знае, че престъпникът може да направи
сделка със следствието и да получи имунитет. Подобно законодателство
действа и в ЕС, като минимум по отношение към картелните сговори. Ако
компания самостоятелно се яви с признание и предостави достатъчно
доказателства за привличане към отговорност на другите участници
в сговора, то тя ще получи амнистия. Разбира се при условие, че у комисията до това не е имало достатъчно доказателства. Следващите участници с признание и предоставящи важни доказателства, могат да
получат отстъпка от глобата до 50%.
В САЩ ассоциациите на ползвателите могат да поискат компенсация у компаниите, ако сговора някак е повлиял на крайните купувачи. В ЕС, за да се направят условията по-привлекателни за признание съдът сам решава кой и каква компенсация може да изиска.
В САЩ ассоциациите на ползвателите могат да поискат компенсация у компаниите, ако сговора някак е повлиял на крайните купувачи. В ЕС, за да се направят условията по-привлекателни за признание съдът сам решава кой и каква компенсация може да изиска.
Да разгледаме конкретен пример от миналото, където една от компаниите на концерна VW се яви с признание и предаде крупен
картелен сговор. Производителите на камиони MAN (VW), Scania (VW),
Daimler, Iveco, DAF и Volvo на протежение 14 години (от 1997 до 2011) са се
сговорвали за цените на камиони и задръжките за внедряване на нови технологии за снижение на вредните газове. В този период в ЕС са били продадени около 30 миллиона камиона, 9 от 10 произведени от участници на
картела.
По закона MAN, като първи заявил срещу себе си, получил
пълна амнистия. Призналите следващи компаниите Daimler и Volvo също
получили внушителни отстъпки. По резултатите от разследването, всички компании се съгласили на мирно съглашение и договорили 10% отстъпка.
В резултат MAN нишо не заплатил, Volvo получила 50% отстъпка, Daimler - 40%, IVECO - 20% и DAF - 10%.
Глобата зависи от оборота на компанията. Сумарната глоба за всички компании съставя 2,9 милиарда евро.
В резултат MAN нишо не заплатил, Volvo получила 50% отстъпка, Daimler - 40%, IVECO - 20% и DAF - 10%.
Глобата зависи от оборота на компанията. Сумарната глоба за всички компании съставя 2,9 милиарда евро.
В този конкретен пример съд нямало и ущърб за
крайният купувач не е бил установен. Логистическите компании сега
самостоятелно искат компенсация до 15% от стойността на закупените камиони. Но за да имат поне някакви шансове против автогигантите, те трябвало да се обединят и подадат колективен иск. Предполага се, че компаниите са надплащали около 10 хил евро за всеки камион. Сумата на
иска е около 100 милиона евро. На ищците се налага самостоятелно да провеждат експертизи и оценки на ущърба (които не са безплатни) и самостоятелно наново да се опитват да доказват зъл умисъл и сговор на компаниите.
Накрая хващаме калкулатора: 90% от 30 млн камиона, умножени по 10 хил евро получаваме 270 млрд евро свръхпечалба само от съществуването на сговора, без нормалната печалба върху цената за камион, която все така влиза в стойността му. В сравнение с 2.9 млрд евро глоба (отстъпки за "честните" компании) минус още 100 млн евро, но само ако логистичните компании спечелят иска. Едни 267 млрд евро излязоха от едни джобове на крайният потребител и влязоха в джобовете на картелният сговор.
Накрая хващаме калкулатора: 90% от 30 млн камиона, умножени по 10 хил евро получаваме 270 млрд евро свръхпечалба само от съществуването на сговора, без нормалната печалба върху цената за камион, която все така влиза в стойността му. В сравнение с 2.9 млрд евро глоба (отстъпки за "честните" компании) минус още 100 млн евро, но само ако логистичните компании спечелят иска. Едни 267 млрд евро излязоха от едни джобове на крайният потребител и влязоха в джобовете на картелният сговор.
No comments:
Post a Comment
Коментарът ви ще бъде модериран и след това включен към блога. Възможно е публикуването му да се забави по тази причина, за което моля да ме извините.