Задпределна концентрация на богатство, ерозия на "съсловието на
знанието" и подтисната, пълна с ненавист средна класа: това е същата
ситуация, която доведе Франция, а след нея и прочие Европа до
революционната епоха в края на XVIII век. Днес това се случва в Америка.
Така счита Джоел Коткин, един от най-ярките мислители на "тръмповският"
фланг в политиката в САЩ.
Следващата година излиза книгата му "The Coming of
Neo-Feudalism: A Warning to the Global Middle Class", тоест "Приходът на
нео-феодализма: предупреждение към глобалната средна класа". А сега
Коткин публикува стандартната в такива случаи статия, в която се дава свито съдържание на книгата. За статията и ще поговорим.
Веднага трябва да предупредим читателя за две неща. Първо: авторът
пише най-вече за Америка, но описваната ситуация се отнася и към
Великобритания, и в цяло към западната група държави.
И второ: неговата зацикленост на Америка носи в известна степен романтичен
характер: той оплаква епохата, когато в САЩ не е имало "съвсем бедни", за разлика от все още феодална Европа (това е началото на XIX-и век), и другите прекрасни времена и епохи до 70-те години на миналия век. Кога то
американската мечта, именуема днес "социална мобильност" — тоест възможност да се излезе от низините и да се стане част от елита — още някак е изглеждала реална. Този романтизъм на автора може да доведе до размисъл
например потомъците на индианците, истребени ради тази мечта, но няма да се отвличаме по частности.
Концентрация на богатството — това не Коткин е открил, макар ако искате
свежи и мощни цифри на тази тема, то в книгата те са събрани видимо в големи количества. Например: по-малко от 100 милиардера сега
владеят 50 процента от активите в света, макар само пет години по-рано също така
половината от света са владели все пак 400 човека, и така нататък.
Затова пък неочаквани и интересни са размишленията по съвременното
"първо съсловие". Милиардерите, т.е. феодалите, в предреволюционна
Франция са се наричали едва второ съсловие, а първо се е считала църквата.
Век след век църквата в католическа Европа е играла роля на повелител на знанията, на смисъла, а и просто на грамотността. Революцията се случва не само
когато наследствените феодали стават твърде богати, а когато в тогавашната
"хуманитарна сфера" започва бунт, развал и прочие бурни процеси.
И ето Коткин заявява: днешното "първо съсловие" — това са преди
всичко няколко компании-монополисти в сферата на високите информационни
технологии. Създал се е "хай-теков феодализъм" и "олигархат", диктат на
няколко гиганта, монополизирали пазарите и — което е интересно —
създаващи своя "корпоративна култура", тоест идеология: служащите трябва да са без деца, да се заплащат доволно умерено, и никаква
социална мобилност за тях. При това седем от десетте най-големи компании в света са от този сектор, и тук единствените конкуренти на
"новите феодали" — това са китайците с техните достижения.
Като цяло "новото жреческо съсловие" — това са учителите, хората от
индустрията за развлечения, консултанти, юристи, медици, учени, СМИ и
намиращите се на съдержание у милиардерите неправителствени фондове и
благотворителни организации. Те съставят по някои разчети
15 процента от американската работна сила. И това съсловие първо е станало
наследствено и затворено; второ, става дума за випускниците на максимум
20 елитни университета (а на самата върхушка само четири). И трето, тази публика — вече не е независима, тя стоит най-често у някого на заплата.
И тя изработва напълно определена идеология за обществото.
Пресметнато е например, че 2018 година само седем процента от журналистите заявяват, че ще гласуватт за републиканците. Същото е и с преподавателите в университетите: постепенно и тези позиции захващат хора само с леви, или
"либерални", убеждения.
Продукт на тяхната колективна дейност ще добавим — са безкрайните
кампании на терор и ненавист с цел да се унищожи предишната култура,
предишните ценности, стилът на живот, предишното общество, същото, с
"американската мечта" — обществото от самостоятелни независими хора. А
"третото съсловие" не само е подтиснато от тези "нови жреци", то с всяка година е все по-бедно, то още и се смалява физически: това се вижда
например по съкращението броя собственици на дом или апартамент.
Тук трябва да се каже, че Джоел Коткин много своеобразно си
представя феодалното общество. То се е държало няколко столетия защото въобще е било доволно бодро, жизнеспособно и
социална мобилност в него е имало в достатък. Наистина за такава са били нужни постоянни войни, превръщащи оръженосците в рицари и
земевладелци. Да не говорим че привилегиите на "второто", военното
съсловие са били в перманентно военни времена обясними. А това, за което
говори американският философ — вече е криза на феодалната епоха,
разложение на обществото, в което воините са
престанали да са воини, а само са трупали и разпилявали богатство.
Това е била дълга криза, в течение на който освен другото някога
едината католическа църква е деградирала и довела до разкол западният
христиански свят, в резултат най-добрите идеи и ценности започват да се изработват извън нейните рамки… Но така или иначе, това което се случва днес със западната цивилизация прилича не на класически феодализъм, а
по-скоро на развал на последния.
Джоел Коткин от своя анализ прави ето какви изводи: "третото съсловие" трябва да събере сили и да устрои бунт против окаменялата
олигархическа система и взбесилото се "първо съсловие". За такъв бунт ще помогне връщането на младото поколение на американските ценности и
традиции, целенаправлено разрушени от "съсловито на знанията". Това, че автора е голям идеалист вече бе казано. Но, от друга страна, бунтът вече гори, и самият Коткин е част от него.
Дмитрий Косырев
източник
No comments:
Post a Comment
Коментарът ви ще бъде модериран и след това включен към блога. Възможно е публикуването му да се забави по тази причина, за което моля да ме извините.