I. ВСТЪПЛЕНИЕ
1. Когато Съветският Съюз бе образуван преди около 40 години, държавата се сблъска с огромни трудности. Урожаят на съветският юг бе унищожен от нашествие на скакалци, в резултат се забелязваше дефицит на продоволствие и низък морален дух на населението. За отбраната на страната не способстваше нищо освен рационално използване на териториалните и климатическите условия.
Държавата изотставаше в образованието и други социални сфери, неграмотността бе широко разпространена, и след почти 10 години съветските списания и печатни издания както преди съобщаваха за същото ниво грамотност. Преди четиридесет години безнадежно не достигаха обучени кадри, за да се изведе съветският народ от трудната ситуация, а днес СССР оспорва правото на САЩ на световно господство. Това е достижение, което няма равно в съвременната история.
II. НЯКОИ ФАКТОРИ, СПОСОБСТВАЛИ БЪРЗОТО ПОДОБРЕНИЕ НА ОБРАЗОВАНИЕТО ПРИ СЪВЕТСКИЯТ РЕЖИМ
2. Естествено цял ред фактори способстваше за съветският прогрес от последните 40 години, и тези които се споменават тук представляват само малка част от това, което е имало значение. Независимо че настоящият документ бе написан по отношение научно-техническото образование, голяма част от казаното може да бъде отнесена към всяка друга сфера на човешката мисъл. Съветската практика в много се отличава от практиката на западните страни, и настоящата работа уделя необходимото внимание на тези различия.
(i) Ръководители, получили научно-техническо образование
От самото начало съветските ръководители отчетливо разбираха, че науката и техниката са най-важните средства за достигане на военните и икономическите цели на комунизма. Научно-техническите дисциплини, върху които над 40 години се правеше акцент са добре представени в основното образование на действащите съветски ръководители. Президентът на Академията на Науките на СССР в сила земаната длъжност е и член на Президиума, който може да се сравни с кабинета на Премиер-министъра на Великобритания или кабинета на Председателя на Управлението на Франция. 39 от 67 члена на този орган на властта са получили научно-техническо образование. Допълнително първият заместник председател и 9 от 13 заместник председатели на Съвета на Министрите са получили научно-техническо образование. У научно-технологическите проекти в СССР има повече шансове да бъдат приети на висше административно ниво, отколкото в западните страни.
(ii) Централизиран контрол и планиране
Тези фактори предоставят очевидни предимства за достигане максимална ефективност на програмите по професионална подготовка. Възможно е да се установи единен образователен стандарт за цялата страна, да се упрости системата на обучение и отстранят болшинството причини, внасящ бърканица в западните страни, където системата е станала раздробена. Ако планирането и производството са съгласувани, то отсътства безработица, а на всички работни места, необходими на държавата се оказват хора с подходяща квалификация. В централизирана система разбира се съществува възможност да бъдеш или блестящо прав, или катастрофически заблуждаващ се. Същността на съветският метод е такава: министерствата прогнозират своите потребности в материали и човешки ресурси за 5 (сега 7) -годишен план в съответствие с общата директива от партийното ръководство. Изложените от министерствата искания, които всяка година леко се изменят на основа опита се съпоставят, и Държавният планов комитет разработва плановете. Частите от плана, касаещи научно-техническите въпроси, се утвърждават от Академията на Науките.
(iii) Ново-обучените кадри в разпорежение на държавата
Почти всички, които се обучават свръх образователният минимум, установен от законодателството на Съветският Съюз, получават държавно финансиране. Държавата изисква абитурентите на висши или средно-специални учебни заведения да отработят три години по разпределение след завършване на обучението. От числото млади хора, не обременени с други задължения около 750 хиляди са получили висше образование и 1,2 милиона – средно-специално образование. Тези кадрови резерви във всеки момент могат да бъдат включени към решаването на приоритетни задачи в държавата, такива като грандиозни планове за развитие, преподаване и други. Тези 2 милиона специалисти не са нископлатени сътрудници, те получават достойна заплата и допълнително не са задължени да служат в армията.
(iv) «Малки» дисциплини
СССР е голяма държава, затова тя е способна да организира пълноценни групи по изучаване на такива предмети, като създаване и устройство на жироскопи и парови котли. В същото време западните страни могат да предложат само епизодични курсове не най-високо качество по причина малко количество студенти и преподаватели.
(v) Щателно изучаване на западните ресурси
Западните публикации обикновено са достъпни в превод в основните съветски учреждения не по-късно от 2 месеца след оргиналната публикация. Академическият Институт за научна информация разполага с най-добрата и най-пълната служба за рефериране в света. Ако това изискват обстоятелствата, Съветите са готови да получат информация чрез шпионаж.
(vi) Връщане в системата за образование
На протежение много години значителна част от обучените кадри се връща обратно в системата за образование, за да подготови още повече специалисти. Преподаването е добре заплащано и престижно занятие. Чистият ежегоден приръст от обучени кадри е 7% в СССР (за сравнение, в САЩ 3,5%, във Великобритания 2,5 – 3 %).
(vi) Усилено изучаване на основните дисциплини
В последните години като минимум, във всички учебни програми, предлагани в Съветският Съюз, се прави упор на усилено изучаване на основните дисциплини. Във всеки от 200 учебни плана с техническа насоченост, действащи във висшите учебни заведения, 10% време е отделено на висшата математика и също толкова на физиката. Голямото количество обучени кадри и бързият технологически прогрес са достигнати съвсем не с повърхностни усилия.
(viii) Подготовката на преподаватели – первостепенна задача
С всеки нов етап от научно-техническият прогрес започва съответна програма за подготовка на преподаватели. От 1955 год в Московският държавен университет готвят преподаватели по програмиране (Приложение 1).
(ix) Ефективна пропаганда
На Запад съветската пропаганда и лъжата често считат за синоними. Пропагандата успешно държи националните цели в полето на зрение на съветските хора, изпитващи радостно вълнение по степента на достигане на тези цели. В СССР има длъжности, които се заемат неохотно, работни места, на които се трудят без особено желание. Пропагандата в учебните заведения изобразява работата на такива длъжности и позиции като увлекателно изпитание и заставя младите хора (iii) c готовност да се трудят на благо своята страна в не най-благоприятни условия.
III. Степени на съветското образование
4. Обучението в учебните заведения в Съветският Съюз започва от 7 години. Началното образование продължава 7 години. Към 1960 год последният 5-годишен план поставя цел да се направи 10-годишното училище общодостъпно. Там, където 10-годишното училищно образование е достъпно, местното законодателство го прави задължително, в резултат на което количеството випускници на 10-годишната програма е нарастнало в течение на последният 5-годишен план от 440 хиляди до 1,5 милиона за година. Юношите и девойките се обучават по еднаква програма в 7- и 10-годишните училища. На втори стадии от класическото образование, тоест в осми, девети и десети клас от 10-годишната програма, учениците провеждат 42% от времето в изучаване на математика, физика и химия. Випускниците на 10-годишното училище не са така добре обучени като випускниците от шести клас на английска гимназия с научен уклон или юношите и девойките, завършили втора научна степен от френски лицей. Значително по-високо средно ниво в научните дисциплини се достига обаче от всички, завършили курс в 10-годишната програма в СССР. (Вероятно става въпрос за сравняване на 7- и 10-годишните програми - бел.пр.) Става дума за много по-голямо число ученици, отколкото на Запад.
5. Други възможности след завършване на 7-годишното обучение. За випускниците съществува възможност да се трудоустроят, но броят на тези, които го правят рязко се е съкратил по време на последната петилетка. Училищата на трудовият резерв работят съвместно с промишлеността и селското стопанство. Специални средни училища, предимно техникуми при съответстните министерства, предоставят специално образование по повече от две хиляди специалности; курсовете имат ярко изразена практическа насоченост.
6. През последните години около 40% випускници на 10-годишната програма заедно с по-малък процент випускници от средно-професионални учебни заведения продължават да се обучават във висши учебни заведения. Ходят слухове за увеличение на този показател до 70%. Университетите готвят едва 10% от обучените кадри в Съветският Съюз, а преподаването в тях става само по основните дисциплини. Курс в педагогическият институт продължава 4 години, обучение по основните дисциплини в университетите (не включвайки физика) продължава 5 години. Болшинството технически учебни програми (също по физика) е разчетено за 5,5 години, а програмата по медицина – за 6 години. Студентите от всички специалности, освен педагогика, на протежение 6 месеца работят над дипломен проект; резултатите от изследването се въплъщават в писмена дипломна работа, която се защитава публично. Примерно 1 от 6 или 7 випускници от висшите учебни заведения продължава образованието си. Студентите, аспирантите и докторантите са длъжни да знаят един, два и три чужди езици съответно.
ВНОСИМИ ИЗМЕНЕНИЯ
7. В Меморандума на Хрушчов през сепрември 1958 год бе набелязан преход от 7-годишно начално образование към 8-годишно. След него ще следва средно образование с продължителност от 3 до 4 години в един от пет типове училища, а именно:
(а) средно училище с академическа насоченост, отличаващо се от осми, девети и десети класове на 10-годишната програма с наличието на четири класа и приемащо примерно 20% завършилите 8-годишна степен на обучение;
(б) средно училище с техническа насоченост;
(в) специализирано средно училище за нуждите на театъра, балета, изобразителните изкуства, военната служба и т.н.;
(г) средно училище с непълно натоварване, позволяваща да се съвмещава обучението с работа на фабриките и в селското стопанство;
(д) вечерни училища на трудовият резерв.
Съвершено очевидно е, че измененията в системата не означават снижение на стандартите. Дори повече, учебната база на съществуващите средни училища без усилия може да бъде адаптирана за изпълнение на новите цели.
IV. КАДРОВИ РЕЗЕРВИ И ТЕМПОВЕ НА ПРОИЗВОДСТВО
8. Тези, които са получили научно-техническо образование, са склонни да остават в тези области. Престижът и наградите в тези сфери на дейност са високи, особено за преподаватели.
9. На ниво след-дипломно образование СССР не изпитва недостиг от професионалисти, способни да управляват държавни проекти. Във висшето и училищното образование всичко указва, че количеството професионално подготовени випускници не само без усилия ще остане на същото ниво, но може да бъде и увеличено.
V. СЛОЖНОСТИ И НЕДОСТАТЪЦИ
11. Съветската система на образование, на различните нива на която се обучават около 35 милиона души, е фактически гигантска. Едно от нейните изключителни достоинства, произтичащи от централизираният контрол и планиране – е нейната относителна простота. Ще е интересно да изясним, как Съветският Съюз успешно се е справил с проблемите, които преследват западните страни.
(i) Учебни помещения
В съветските учебни заведения от всяко ниво норма остава обучението на 2 смени, а обучението на 3 смени не е нещо нечувано. Обезпечеността с учебни класове, лекционни зали и лаборатории, без съмнение е най-сложният проблем, с който се налага да се справя съветското образование. Недоизпълнението на програмата по строителство служи един от факторите, способстващи отказа от плана за последната петилетка. С голяма степен увереност може да се твърди, че този фактор ускори измененията в системата за образование на ниво средно училище. Ходят слухове, че всички кандидати за получаване висше образование ще са длъжни да отработят две години в производствено-техническата сфера преди постъпване. Две години отдих ще позволят на програмата по строителство да навакса пропуснатото.
(ii) Оборудване
Западните експерти като правило завиждат на количеството и качеството на оборудването в севетските учебни заведения.
(iii) Коефициент учащи се на един преподавател
Както се спомена по-рано, в Съветският Съюз няма проблем с преподавателите, в същото време докато в болшинството западни страни ситуацията оставя да се желае по-добро.
[заб. statehistory - в тази таблица видимо става дума колко учащи се падат на един преподавател]
СССР САЩ Великобритания
Висши учебни заведения 1 – 12,6; 1 – 14,1; 1 – 9;
Училища 1 – 17,6; 1 – 21 (средно) 1 – 18,1 (сред. гимназия)
1 – 30 (началн.) ; 1 – 22,3 (сред. училище)
1 – 30,5 (началн.)
(iv) Военна служба
В сила назованите по-рано причини в СССР не представлява никакъв проблем.
(v) Съотношение на випускниците от висши и средно-специални учебни заведения
Западният опит подсказва, че на работните места на един випускник от висше учебно заведение се падат три випускника от средно-специални учебни заведения. В болшинството съветски учреждения, които са посетили западни експерти, тази пропорция изглежда повсеместно се използва. Коефициент 3 к 1 не е характерен за системата на образование, затова може да се предположи, че някъде в СССР съществува недостиг на випускници от средно-специални учебни заведения, която води до определени трудности. Това, че тези трудности не са очевидни означава, че в СССР випускниците от висшите учебни заведения могат да бъдат задействани в сфери на дейност, които на запад се считат за некомерчески.
VI. ДИСЦИПЛИНИ, ПРЕДСТАВЛЯВАЩИ ИНТЕРЕС ЗА ОТБРАНАТА
(i) Математика
12. Този предмет в СССР се счита за най-престижен. В страната съществува първокласна математическа традиция, а съвременното ниво на математиката в Съветският Съюз отстъпва само на нивото в Съединените Щати. При изучаване на множество съветски научни работи, в особеност по физика, естествени науки и машиностроение, става видно с какво удоволствие съветските учени правят отстъпление в областта на математиката. Научните работи във Великобритания често се състоят от две части: първата част излага теорията, а втората – потвърждение на тази теория, получено по опитен път. Съветските научни работи често се състоят изключително от теория.
Първокласните съветски математици играят далеч по-голяма роля, отколкото техните западни колеги на инженерни конференции, които се отличават с достатъчно неформален характер. Подобен научен подход към решаването на инженерни проблеми възможно частично обяснява бързият прогрес в тази област. Съветските математици са готови да прилагат математическата теория в доволно дребномащабни опитни изследвания. Те с удивителна лекота работят в области, където на западните учени биха били необходими допълнителни експериментални данни. Там, където съветският метод е успешен, става възможно да се мине без промежутъчни стадии на изследователска разработка. Без съмнение, недавният съветски прогрес в аеродинамиката и химическото машиностроение в много е задължен на съветите на математиците.
Занятието с математика настоятелно се поощрява в училищата. Олимпиади и математически конкурси за учениците от 8, 9 и 10 класове на 10-годишната програма се провеждат на градско, регионално, републиканско и национално нива. Особено надарените ученици се забелязват на много ранен стадий и впоследстиве се способства за тяхното обучение.
В болшинството страни съществува явна вертикална структура на научните дисциплини и вертикална йерархия сред учените. Това пречи на междудисциплинарният обмен с научни идеи. В СССР математиката е активнодействащ компонент във взаимното обогатяване на дисциплините. Достоен за споменаване пример служи Лабораторията по вибрации към Физическият институт Лебедев към Академията на Науките на СССР. Лабораторията е изследователска организация; сътрудниците на тази московска лаборатория, които работят тук един или два месеца на година също се трудят в учреждения по целият Съюз. Те заемат лидиращи позиции в цял ред дисциплини: астрономия, радиоастрономия, спектроскопия, акустика, теоретическа физика, приборостроение, морска хидрология, електротехника и много други отрасли. Единственото, което ги обединява - това е интерес към вълновите движения. Възможностите за обмен на научни идеи в Лабораторията по вибрация са огромни.
(ii) Физика
Практически по всички въпроси на тази дисциплина съветските учени се намират наравно със световната наука. Теоретическата физика е достигнала огромни висоти, а през последните пет години изключителни успехи демонстрират съветските изследвания в областта на полупроводниците.
(iii) Химия
Състоянието на тази дисциплина в СССР описват като довоенно, но не е нужно да се счита това твърдение за истинно. Съветският Съюз изотстава в химическото машиностроение, но присътства ясно разбиране на тази ситуация и движение в посока подобрение в тази област.
(iv) Машиностроение
Голямо количество време е отделено за занятия по висша математика и физика. Също са отделени часове за отраслева практика. В условия на растяща икономика, потребностите на която се удовлетворяват за сметка развитие на индустриализацията, машиностроенето влиза в числото приоритети на Съветският Съюз. През 1958-59 год се планира випуск на 3 пъти повече инженери, отколкото в Съединените Щати. Напълно е възможно признаците на наситеност със специалисти инженерен профил скоро да станат очевидни.
VII. ИЗВОДИ
13. На Запад съществва значителна тенденция за придържане към крайни възгледи по отношение на Съветският Съюз. Неговите граждани обаче не са супермени и не са второсортен материал. На практика това са хора със същите способности и емоции, както и всички останали. Ако 210 милиона човека на Запад съгласовано работят със същите приоритети и същото желание, както техните колеги в Съветският Съюз, те ще достигнат подобни резултати. Държавите самостоятелно съревноваващи се със СССР, напразно разпиляват своите сили и ресурси в опити, обречени на провал. Ако е невъзможно постоянно да се изобретяват методи, превъзхождащи методите на СССР, струва си сериозно да се замислим над заимстване и адаптация на съветските методи. Това може да включва освен другото:
(i) отказ от почитаемите, традиционни възгледи по отношение ролята на жените;
(ii) изпълнение на необходимата на държавата работа от тези, чието обучение свръх образователният минимум, установен от законодателството е било финансирано за бюджетни средства;
(iii) упразване на «свободният пазар» на квалифицирани трудови ресурси; приемане и възможно, усилване на мерките по държавно регулиране.
14. Каквото и да се случи, всяка държава, изпитваща недостиг на преподавателски състав, е длъжна да решава този проблем в срочен извънреден порядък.
Източник: https://cont.ws/post/251103
No comments:
Post a Comment
Коментарът ви ще бъде модериран и след това включен към блога. Възможно е публикуването му да се забави по тази причина, за което моля да ме извините.