Sunday, August 4, 2013

Глупави въпроси, или Защо европейците започнаха да бягат в Русия

Източник:  http://www.odnako.org/blogs/show_27115/

Визитна картичка
Тим Керби Тим Кърби Роден в Охайо в 1981 г. Работил в Корпуса на Мира. Дизайнер на игри, създател на подкастове, публицист в Russia Today. Живее в Москва.

Понякога получавам много, много умни въпроси и коментарии. Читатели ми разказват за нереално интересни събития и дават отлични идеи. Моята аудитория много разшири моето собствено мирозрение: без читателите аз, вероятно, щях да остана още един тъповато-наивен чужденец, пишещ същите глупости, които и другите «аналитици», обсъждащи Русия без разбиране на нейния език и култура.
Но има клас въпроси, които даже не толкова ме ужасяват със своята тъпота, колкото заставят да недоумявам: защо човек, който въобще от нищо не се интересува, все пак взема и задава въпроси?
Например, как ви се струва такъв диалог:
— На теб харесва ли ти Русия?
— Под ягодите, ако не ми харесва Русия, защо тогава живея тук вече 7 години? Защо доброволно да имигрирам там, където не ми харесва?!
— Е, не зная… Просто всички искат при вас там…
— Не всички, меко казано. Всъщност, някой «оттам» също искат тук.
— Как така?! Ти нали си единствения чужденец, който се е преселил в Русия!
— Единствения?!.
Често чувам: «На теб действително ли ти харесва Русия?» и «Е ти си  единствения чужденец в Русия».
В такива случаи винаги се старая максимално да проясня ситуацията. Може би те имат предвид, че аз съм единственият «западняк», представящ Русия на Ютуб? Или аз съм единствения «западняк» работещ в радио в Русия? Или аз може би, просто съм единственият, за когото те знаят? Но не, момчета. Събеседниците веднага потвърждават, че не греша: аз съм ЕДИНСТВЕНИЯТ имигрант от запад за всея Руси!
Как хората могат да бъдат толкова разпропагандирани, не зная. Но аз точно зная, че скоро този мит ще се разруши, и аз съвсем точно няма да бъда «единствен» в масовото съзнание.
Разбирането за Русия на Запад се мени. Тя става по-привлекателна. Например, от вече известната в Рунет статия от шотландски вестник се хвърля в очите с тлъст шрифт цитатът на един читател: «На нас е нужен такъв като Путин». Даже самият автор пояснява: той не вярва много, че такива думи могат да бъдат казани на Запад, но — фактът си е факт.
Но защо им е нужен «Путин» и въобще «русковост»? Авторът много добре резюмира в края на статията, защо русковост им е нужна и защо (по мое мнение) Русия привлича западните жители:
«Контрастът между Запад и Русия се проявява в това, че първият е обхванат от либерализъм, културен мазохизмъм, депопулация, отвращение към семейството и хедонизъм, заменящи личната отговорност, в същото време втората демонстрира мъжествена нация, твърда политическа воля и безжалостно отстояване на националните интереси».
Същата привлекателност се потвърждава — вече не с емоции, а с цифри — в известната статия «Време е да бягаме в Русия». Пред нас вече не са разсказите на тьотя Люба от Брайтън, а факти: ХИЛЯДИ излизащи от Запад получават руско гражданство. Съгласно статията през 2012 г от традиционният европейски рай в Русия са се преселили: французи — 4503, немци — 4191, финни — 1925, италянци — 1800 човека и така нататък.
Даже да се мечтае за тези цифри преди 5 години бе невъзможно. Тогава може би, не бе съвсем пълен идиотизъм да се заявява, че аз съм «единствения» пришълец в Русия от Запад, но сега това е очевидна глупост.
Не, като ветеран на Рунет, аз разбирам, че моите любими мрънкачи ще пишат в коментариите под статията, че това е «бъг» или «лъжня». Или «ако 60 хил. руси са заминали, то 15 хил. европейци в замяна са малко».
Да, засега са малко. Но има прелом на тенденцията. Засега салдото е отрицателно, но вече може да изчисляваме баланса — преди няколко години за това бе глупаво да се мисли, а днес вече може да се изчислява, кога ще излезем със Запад на чиста «миграциона печалба».
…Всъщност. Аз вече виждам от няколко години статии със заглавия от типа «Рекордно количество американци се отказвает от гражданство». Даже «Форбс» пише за това в статията «Трендовете днес: отказ от гражданство». По долу може да видите таблица с количеството хора, отказали се или от американско гражданство, или от зелена карта. Даже от «добрата стара Англия» 20% от представителите на местната младеж смятат да заминат.  Авторите на тези статии обвиняват за бягството на младите отсътствието на хубави места за работа и високите данъци, но това не е съвсем чистата истина. Ако човек силно обича страната си, града си, народа си, та дори националната кухня, — то ще тръгне ли той в друга страна с цел да «плаща по-малки данъци»? Може би това е така, но аз не съм уверен, че всеки от тези емигранти е в такъв въсторг от руската данъчна политика, както мултимилионера Депардийо. Мисля, че мнозина заминават просто по позив на душата.


А и още всъщност. Имиграцията е важна, но не трябва да забравяме, че може просто да правим повече от своите собствени граждани — по традиционния метод. Още повече че и това в Русия се получава по-добре, отколкото на Запад: същия «Форбс» пише, че «нивото на раждаемост на отмиращите руси сега е по-високо, отколкото в САЩ».
Да, и това е истина. В безнадеждната «Рашка» раждаемостта сега е по-висока, отколкото в благополучния свят, — особено ако сравним с цивилизована Германия.
Междувпрочем, съгласно статистиката, със всяка година все по-малко руси търсят «цивилизация и равнище на живот» в Германия.


Братя, простете за тази малко хаосна статия. Имиграцията и демографията са огромни теми, но аз мога да кажа, че докато следя  новостите, виждам следните тенденции:
1. Количеството западни имигранти в Русия рязко нараства. Аз даже лично получавам много съобщения във Фейсбук от тях.
2. Даже да не отиват в Русия, «англосаксите» започват да напускат родината.
3. Макар демографическата ситуация в Русия да е още крехка, все едно тя е по-добра от на Запад.
Моите съвети като човек, който, може би, грешно получава заплата като обозревател са такива. Ние в Русия трябва да продължаваме да отхвърляме всички гибелни тенденции, изброени в статията в този шотландски вестник. Колкото повече Русия отхвърля дивия либерализъм, отвращението към семейството и културния мазохизъм, толкова повече тук ще има пристигащи. Да се прави от Русия кофти копие на Запада е безсмислено: Западът вече го има, и тези, които искат така да живеят, по-западному, няма да са никога доволни от нискокачествено копие, когато може в самия Запад да се живее. Напротив, колкото повече Русия изхвърля идиотизъмът на Запад и по-твърдо показва на Содом среден пръст, толкова повее недоволни там ще гледат на Русия като на рай и спасение. Така че колкото повече тук има дух, толкова повече ще има и западни имигранти, ако вие въобще ги искате.

No comments:

Post a Comment

Коментарът ви ще бъде модериран и след това включен към блога. Възможно е публикуването му да се забави по тази причина, за което моля да ме извините.